
 
European Journal of Science and Theology, December 2013, Vol.9, No.6, 51-60 

 

  
_______________________________________________________________________ 

THE CHRISTIAN MEDIA AND ITS CRITICISM    

 

Miloš Mistrík
*
, Andrej Brník

 
and Radmila Buricová 

 
University of Ss. Cyril and Methodius, Faculty of Mass Media Communication, Nám. J. Herdu 2, 

91701 Trnava, Slovak Republic 

 (Received 31 July 2013, revised 5 August 2013) 

Abstract 
 

Complaints about the Slovak Christian electronic media broadcasts (TV LUX and Radio 

LUMEN) demonstrate how some of their programs may evoke negative response and 

disapproval of a part of the public. They will also show which social groups mostly 

disagree with the Church‟s point of view. The case studies show how the Council for 

Broadcasting and Retransmission (CBR) handles these situations. The strongest negative 

response to some Christian media programs was noted in the area of lesbian, gay, 

bisexual, transsexual and intersexual (LGBTI) persons. The CBR considered the 

complaints to be justified because the Christian media presented only a one-sided 

opinion and did not allow for any opposing views. That was also confirmed in the case 

of a political journalistic broadcast featuring one-sided opinions of some Christian 

democratic politicians before the parliamentary elections. Christian media in Slovakia 

still want to lead their flock, show them the way, which seems to perpetuate the old 

approach based on dogmas. However, in the current world of media, transparent 

discussions and persuasive arguments appear to be much more convincing. 

 

Keywords: Christian electronic media, criticism, gender studies, LGBTI 

 

1. Introduction 

 

Let‟s try the negative approach. We know that the Christian electronic 

media (radio and television) have a specific mission, which has been given to 

them by their owners and programmers acting primarily on behalf of the Church. 

The goal of the following study is not to analyze them from the perspective of 

the broadcasters or to determine whether or not this mission is being fulfilled 

and how, the broadcasters themselves certainly can watch out for that. We will 

try to take a look from another perspective. We will talk about the complaints 

that the public send to the Council for Broadcasting and Retransmission (CBR) 

about these broadcasts. Let‟s try to analyze which parts of their broadcasts evoke 

negative responses, disapproval, and antagonism of the public. In our opinion, 

such negative light will also reflect their true nature, because the imprint of 

disapproval may serve as a mould for a bronze cast of their true appearance and 

their actual effect on the society. We will therefore subject these cases of 

                                                           
*
E-mail: milos.mistrik@gmail.com  



 

Mistrík et al/European Journal of Science and Theology 9 (2013), 6, 51-60 

 

  

52 

 

complaints to scientific study to learn more about the Christian media from a 

different perspective. 

 

2. Christian electronic media in Slovakia 

 

In Slovakia, there are three electronic media outlets dedicated to Christian 

mission. These are Radio LUMEN, Radio 7, and TV LUX. Two of them are 

Catholic – Radio LUMEN and TV LUX, the third one is Lutheran. Their history 

is brief. The establishment of a dual TV and Radio system after 1989 caught 

Churches in Slovakia unprepared in this area. Initially, in the 1990s, there was a 

boom of commercial radios with entertainment and musical programming, and 

the Christian media started to emerge only later. The Christian institutions 

understood that “Christians, which are ontologically and spiritually reporting 

their life to Christ, must hope that the time of quantity domination, who 

deceitfully claims the quality, will diminish its offer of immoral consumables in 

order to make place to the responsibility, the respect” [1]. 

The first one to emerge was Radio LUMEN. In 1993 it was first known as 

Radio MARIA and a year later, in 1994, it was given its current name. Its impact 

was initially small, both in the number of transmitters as well as the broadcast 

output. Its headquarters were located in Banská Bystrica. It took several years to 

obtain frequencies in Bratislava so that people in the Capital City could tune in. 

For a long time, it was unavailable in Trnava, the seat of Archbishop. But in 

2013, it is doing much better. Its East to West coverage ranks it among the 

multiregional radios. In addition to the terrestrial transmitters, Radio LUMEN 

also utilizes broadcasting via satellites Astra 3A and 3B. It is being offered by 

cable, satellite, and internet companies UPC, Skylink, and Magio TV. According 

to the opinion poll by Median SK-TGI, Radio LUMEN has a daily audience of 

approximately 130,000 listeners, which makes it number nine in popularity of 

radio stations in Slovakia. Half of its financing comes from Catholic dioceses, 

the other half comes from voluntary contributions of listeners, plus they have a 

small income from advertising. 

The Lutheran Augsburg Confession Radio 7 dates back only to 2006. It is 

affiliated with the Czech branch of the Trans World Radio and broadcasts 

through weak terrestrial transmitters in Bratislava, Nové Mesto nad Váhom, and 

Banská Bystrica. In addition, it can be heard via the Astra 3 satellite thanks to 

satellite platform Skylink, as well as through the Czech web page Radio 7 TWR 

– after all, the Czech and Slovak programming is identical. Marginality and un-

Slovak origin of Radio 7 coupled with poor coverage may explain its very small 

listenership in Slovakia. In February 2013 the web site reportedly registered only 

7380 visitors [TWR Media a Radio 7 správa za február, online at http://www. 

radio7.sk/buxus/docs/Partnersk%C3%A9%20spr%C3%A1vy/Partnerska_sprava

_TWR-Radia7_za_februar_2013.pdf]. According to the Median SK-TGI opinion 

poll, the number of listeners to the terrestrial broadcast of Radio 7 cannot be 

ascertained; it is too small to appear in the statistics. This radio station is 

financed by voluntary contributions, individuals, and church organizations in the 



 

The Christian media and its criticism 

 

  

53 

 

Czech and Slovak Republics. The Czech management is headquartered in Brno, 

the Slovak management is in Bratislava, which is also the technical broadcast 

centre. 

The only Christian TV station in Slovakia is TV LUX, created in 2008 

when the Slovak Catholic Church decided to abandon the original Czech and 

Slovak project TV NOE and establish their own Catholic-only television. It is 

financed mostly by the Conference of Bishops of Slovakia. As of today, the 

signal coverage is satisfactory. The terrestrial broadcast comes from Bratislava, 

Jaslovské Bohunice, Borský Mikuláš, Banská Bystrica, Piešťany, and Pezinok, 

and the signal is also being carried by two satellites, Astra 3B and THOR C. The 

station is included in the majority of cable company packages in Slovakia, 

offered by the UPC, SATRO, DIGI TV, Magio Set, and Skylink. It can be 

viewed on mobile devices such as iPhones and iPads. Altogether, it reaches 80% 

of households, and, of course, it can be watched online. The current viewership 

numbers are not available, but for comparison, the non-commercial and 

primarily non-entertainment broadcasts of public Dvojka (national TV – RTVS) 

and private TA3 have an approximately 2% share of the market. Based on this 

comparison it can be estimated that TV LUX may have a daily viewership of 

approximately 230,000 viewers. The population of Slovakia is about 5.5 million. 

All three of these organizations are non-profit broadcasters with a general 

philanthropic mission. From the economic perspective, as understood by Karol 

Jakubowicz, it is “the conversion of commercial media into companies whose 

main objectives are not high profits” [2]. 

All three Christian outlets strive to preach the Gospel. Radio LUMEN 

self-describes its mission as follows: “Belief in Jesus Christ. Church as the life 

support for the man. Togetherness on the road. Symbol of Christ for the society” 

[Profil, online at http://www.lumen.sk/profil.php]. TV LUX writes about its 

mission: “TV LUX wants to offer high quality programming in Slovakia with a 

focus on the spiritual and deeply human values, bringing joy and hope to people. 

At the time when people are being bombarded with a flood of information and 

often disheartened by the shallowness and tabloid approach, we provide a family 

TV station to make the viewers feel good, and to be watched with joy by 

children, adults, and the elderly.” [Vízia, online at http://www.tvlux.sk/content/ 

view/vizia] And Radio 7: “The purpose of the satellite Christian radio broadcast 

through Radio 7 is to serve the Church of believers in Jesus Christ as their 

personal saviour and to serve the general public by spreading the gift that Lord 

Jesus Christ gave to his Church” [Rádio 7, online at http://www.radio7.sk/buxus/ 

generate_page.php?page_id=97]. In addition to the Christian content we need to 

remember that all three of these media outlets also form an integral part of the 

Slovak dual system, and while their primary mission is spiritual, their 

programming also includes other components, such as shows focusing on culture 

or current problems in the society. Understandably, their mission to spread the 

gospel does not prevent them from making errors or suffering from deficiencies, 

and occasionally they become the subject of their listeners‟ complaints sent to 

the CBR. Looking back at the past years, we observed several instances of media 



 

Mistrík et al/European Journal of Science and Theology 9 (2013), 6, 51-60 

 

  

54 

 

breaking the law and the CBR having to sanction them for such violations. It 

must be noted here that this was the case of the Catholic Radio LUMEN and TV 

LUX, and not the Lutheran Radio 7. For Lutherans, this could be good news and 

we do not mean to contest it, but we need to point out that Radio 7 has a very 

small audience, and a tight group of faithful listeners likely has no reason to 

complain about their radio. Having a relatively broader audience, it is more 

likely that not all of the Radio LUMEN listeners and TV LUX viewers would be 

willing to indiscriminately accept everything they hear/see in the broadcast, and 

therefore their rate of complaints is higher. 

 

3. Council for Broadcasting and Retransmission 

 

To regulate media and handle the complaints of the citizens Slovakia 

established the Council for Broadcasting and Retransmission (Rada pre 

vysielanie a retransmisiu), which has an equivalent in every European country 

(in Romania CAN, Consiliul Naţional al Audiovizualului, in the United 

Kingdom OFCOM, in France CSA, Conseil Supérieur de l‟Audiovisuel, etc.). 

The CBR is guided by the Slovak Republic Act No. 308/2000 on broadcasting 

and retransmission when reviewing the radio and TV broadcasts. It is an 

independent authority to protect communication freedom in Slovakia, since 2009 

its Chairman is Miloš Mistrík. 

The complaints focus primarily on those provisions of the law that task 

the electronic media with the obligation to maintain objectivity and balance in 

their programming, not to endanger the upbringing of minors, and not to infringe 

upon human dignity (Sections 16 and 19). In addition, the CBR keeps an eye on 

how the commercial communication broadcast media regulations (advertising, 

teleshopping, etc.) are being followed (Sections 31 to 39). It must be noted that 

complaints about violations of the sections above are generally rare for the 

Christian media, as these violations are being perpetrated mostly by the national 

commercial TV stations, which stems from the nature of their programming and 

their effort to achieve the greatest possible profit at any cost. For instance, in 

2012 the CBR received a total of 1108 complaints about the programming 

content, of which only a minimal fraction was associated with the Christian 

media [3]. We will describe each case below. It also should be noted that no 

such strict regulations exist in the area of print media in Europe or in Slovakia, 

so the comparison of electronic media with print media – which could be very 

interesting – is impossible, as their governance cannot be compared from this 

perspective. No council oversees the print media, and they are regulated only by 

the ethics of their publishers and the market. 

 

4. Case studies 
 

4.1. Homosexuality 

 

TV LUX has two talk shows – At Nicodemus‟, focusing on the social and 



 

The Christian media and its criticism 

 

  

55 

 

religious issues, and At Paul‟s, which analyzes the political aspects of these 

topics. 

One of the episodes of At Nicodemus‟ discussions was broadcasted under 

the name Christian Perspective on Homosexuality. It premiered on May 3, 2010. 

After a long delay of almost a year, two complaints – most likely coordinated – 

were received about this show. They stated that the show only presented 

damnatory opinions of Christian churches on homosexuality, “whereas various 

Churches have different opinions, and gay Christian exist. Moreover, the 

panelists repeatedly referred to Science – Psychology, Sociology – but the 

presented information was erroneous and even misleading – the studies that they 

were allegedly based on were not quoted. The presented opinions were offensive, 

derogatory to homosexuality, and not mitigated in any way, i.e. there was no 

opportunity for them to be refuted.” [CBR‟s Monitoring Report, August 30, 

2011] Even though these complaints were clearly written by qualified people 

and the arguments were on target, they were received long after the legal 

deadline of 45 days, which is the duration of time for which the broadcasters are 

mandated to keep the recordings of all their shows. The CBR was therefore 

unable to obtain the original recording of the discussion from the broadcaster, 

and had to file these complaints away as impossible to investigate. 

The topic of homosexuality is closely related to the issue of registered 

partnerships. TV LUX held a discussion forum At Paul‟s under the name Law on 

Registered Partnerships. It premiered on October 29, 2012. At that time there 

was an ongoing national discussion caused by one of the liberal political parties 

(Freedom and Solidarity, SaS) submitting a draft law to the National Council of 

the Slovak Republic for discussion. The complainant objected to the following: 

“I believe that the choice of guests and the behaviour of the host in this talk 

show failed to provide objectivity and balance. There were no guests that would 

represent the political party (SaS) that submitted the draft law or the community 

that this law affects. The host was unable to offer an opposing opinion, which 

turned the potentially well-balanced social political discussion into a group-

wide homophobic masturbation justifying why oppression of the minorities is 

correct and why we, the panellists here, are better people than our absent, 

uninvited opponents with different opinions. That was too much, even for me.” 

[CBR‟s Monitoring Report, January 29, 2013] 

The CBR investigated the complaint. It found that the host Martina 

Ruttkayová-Tvardzíková lead the discussion with a conservative member of the 

National Council Branislav Škripek, a Christian Democratic Movement attorney 

Martin Dilong, and a Catholic priest Vladimír Thurzo. No representative of the 

liberal party SaS, which submitted the draft law to the Parliament, attended. The 

Social Democratic Party SMER-SD also did not participate, although this 

happened just about at the time when the government created the controversial 

Council for the Rights of Lesbian, Gay, Bisexual, Transsexual and Intersexual 

(LGBTI) Persons. 

Everyone in the TV studio condemned not only the draft law, but also 

homosexuality as such. They expressed their opinion that the law is not needed 



 

Mistrík et al/European Journal of Science and Theology 9 (2013), 6, 51-60 

 

  

56 

 

because the affected groups in Slovakia are not at risk. Priest Vladimír Thurzo 

stated that registered partnerships would violate the basic principles of faith. 

Parliament Member Branislav Škripek proclaimed that “our society is being 

ruled by attacks on the solidity of marital bond and views on marital fidelity, the 

society is becoming widely sexualized, demoralized by images in print, 

electronic media broadcasts and on the Internet.” The panellists unanimously 

rejected the possibility of expanding the gay partnership registration to include 

the option to rear children. They thought it would be threatening if the problem 

was resolved liberally by the ruling government party SMER-SD, who “already 

founded the LGBTI Council” – and, if that was the case, would certainly win 

thanks to their majority in the Parliament. In the absence of any opponents, the 

invited guests presented a unanimous opinion in the discussion; the show‟s host 

did not even attempt to provide any opposing views. The shared results were 

affirmed by the viewers‟ opinions, received by email and text messages. In the 

end, the host openly admitted: “Our goal was to provide the believers with 

direction how to stand up to these people and deal with this topic”. 

The CBR found that the complaint was justified. The discussion was truly 

one-sided. The fact that there was not a single opponent caused that both the 

legal initiative and homosexuality as such were condemned, because as one of 

the participants stated, “to compare marriage of a man and a woman with 

registered partnership would be like comparing gold with lead”. Since Section 

16, Paragraph 3, Letter b states that political journalistic programs must be 

objective and impartial, the CBR decided to impose a penalty – the TV LUX 

broadcaster received a written notice of violation of the law. 

 

4.2. Gender equality 

 

On April 22, 2013 the TV LUX‟s broadcasted a talk show At Nicodemus‟ 

called Gender equality – equality in what? The host, Jozef Kováčik, moderated 

a panel with Marek Iskra, Director of the Diocese‟s Family Centre, Daniela 

Ostatníková, Chief of the Physiology Centre, School of Medicine, Komenius 

University, Martin Dilong, Christian Democratic Movement attorney, and Anton 

Ziolkovský, Executive Secretary of the Conference of Bishops of Slovakia. The 

complainant objected that “the discussion included only one-sided opinions 

discrediting this principle, without the presence of representatives of gender 

equality, and the topic was presented in a manipulative way without realistic 

explanation of the issue as it is being perceived in a modern society and in the 

EU” [CBR‟s Monitoring Report, July 2, 2013]. 

All participants in the discussion on the TV screen agreed that there is no 

such thing as gender equality in the sense that man and woman could be 

absolutely equal and identical beings, or even that it would be possible to have 

the so-called social gender, i.e. that a person has the right to willingly choose 

their sex regardless of their biological gender. As Anton Ziolkovský said, gender 

is not a cultural construct, it is not a life role, and spreading such opinions is 

dangerous because they violate the basic human principle. “One may try to 



 

The Christian media and its criticism 

 

  

57 

 

identify with the other sex, but it is completely against nature,” said Daniela 

Ostatníková, and added: “if we wanted to implement it, it would have far-

reaching implications for the whole society in a few years, perhaps decades. And 

we cannot even begin to guess how far-reaching, because from the beginning of 

the world we have been men and women”. The panellists also asserted that if, on 

the other hand, any kind of discrimination against women in the society exists, it 

definitely should be eliminated, but not by means of false gender equality. 

Again, the viewers were able to participate in the talk show by email and 

text messages. Their opinions reflected what was already said in the studio. In 

the end, Martin Dilong demanded more of these discussions on TV, because 

“these negative trends must be stopped”. 

The CBR investigated whether TV LUX analyzed this topic from a 

different perspective before, but could not find anything similar. Since this was 

not a political show but a philosophical journalistic program, the CBR 

considered whether the broadcaster satisfied its obligation to provide well-

rounded information and plurality of opinions on the topic as part of the overall 

TV LUX programming. However, no similar program was found, therefore the 

CBR initiated a legal action in this matter. At the time of writing this report the 

CBR has not made the final decision. 

 

4.3. Ethics vs. politics 

 

 Radio LUMEN receives very few complaints. The CBR deals with Radio 

LUMEN only rarely. Shortly before the parliamentary elections in 2012, it 

broadcasted an irregular talk show on the topic of Decency in politics (February 

17, 2012). The show seemingly focused on ethics, but in reality it was a political 

discussion. The show featured the Chairman and the Vice-Chairman of the 

Christian Democratic Movement Ján Figeľ and Pavol Hrušovský, respectively, 

and the Associate Professor Inocent Maria Staniszlo of the Catholic University 

in Ružomberok. The complainant wrote: “Radio LUMEN did not allow members 

of any other political parties to discuss the topic of Decency in politics. Why 

wasn‟t the opportunity to speak on this topic given to e.g. Ján Slota, Anna 

Belousovová, Róbert Fico, Mr. Hrdlička, Marián Kotleba and others? I request 

that Radio LUMEN prepare a show on the topic of Decency in politics with 

different politicians. I request that the show on the topic of Decency in politics 

be broadcasted before the parliamentary elections.” [CBR‟s Monitoring Report, 

May 15, 2012] 

 The misconduct of the Christian Radio LUMEN was apparent from the 

beginning of the discussion. Under the pretext of ethics the participants 

gradually discussed current issues of political struggle, the election platform of 

the Christian Democratic Movement, and criticized other political parties. When 

the issues of decency or ethics happened to come up, usually they were 

addressed with clichés or accolades about Christian faith. For example: 

“Christianity offered such an amazing concept of public life, not only personal, 

but also public, social, that we still have a long way to go and room for its study 



 

Mistrík et al/European Journal of Science and Theology 9 (2013), 6, 51-60 

 

  

58 

 

and application” (Ján Figeľ), or: “The citizens want to be decent, but they also 

want their politicians to be decent. That is what the current situation is about a 

little bit. And not only decent, but also responsible.” (Pavol Hrušovský) The 

politicians transitioned from the ethics directly and openly straight to the 

election issues. The host never pointed out that the scheduled topic was being 

sidelined and that their approach was clearly pragmatic and propagandistic. One 

can assume that the show was supposed to serve the participating politicians as a 

platform to stand out in the „avalanche of information‟ [4] which attacks the 

voters before every election, and the significant one-sidedness also presented the 

way how to escape it.  

 The crux of the matter for the CBR was to figure out whether this talk 

show should be viewed as philosophical and contemplative, i.e. whether it was 

really primarily about ethics and decency in politics, or if it was a political 

journalistic show, current, aimed at the elections. According to point 243 of the 

Explanatory Report on the Directive Television without Frontiers (89/552 EEC), 

“the term „current affairs‟ refers to strictly news-related programs such as 

commentaries on news, analysis of news developments and political positions on 

events in news” [5]. Based on this definition, the CBR could classify this as a 

pre-election show and apply the legal criteria of mandatory objectivity and 

fairness, which Radio LUMEN failed to fulfil. In this case, the CBR also sent the 

broadcaster a written notice of violation of the law. 

 

5. Discussion 

 

As the described cases demonstrate, the complaints focused primarily on 

one topic. They were received after the Christian broadcasts emphasized that the 

basic units of humankind are Adam and Eve, biological man and woman. The 

complainants, on the other hand, demanded that the broadcasts admit the 

existence of other options. 

1. That there may be gay couples Adam – Adam or Eve – Eve. 

2. That this option should be legislated and that such couples should be able to  

rear children. 

3. That gender equality of Adam and Eve should be acknowledged, as well as 

the right of every person to choose their sex and decide whether they 

choose to be Adam or Eve regardless of their biological nature. 

These three areas may be individual topics, but they are closely related. 

Yet they represent only a very small part of the content of Christian media 

broadcasting. Their programs include religious, philosophical, Church topics, as 

well as medical, cultural and political subject matters. Not even the timely topics 

such as the election of the Pope, Church property, abortion, or even miracles and 

revelations ever evoked any complaints. Some of these topics, when discussed 

by other commercial or public broadcasters, evoked complaints sent to the CBR. 

If the topic we identified here caused the greatest controversy, it must be 

for a reason. It could be explained by a strong and perhaps sizeable lobby with 

lifestyle different from Christian teachings, willing to fight for its right by filing 



 

The Christian media and its criticism 

 

  

59 

 

complaints. We can also mention that the topics above are very politically and 

socially sensitive, because the legislative framework for the LGBTI group is 

being constantly expanded and refined. It is being politicized, as thanks to the 

media, this topic is considered synonymous with tolerance of the majority 

towards minorities and the so-called otherness. Many other topics have 

significant political and social aspects, yet they did not evoke complaints. 

Therefore we should not settle for partial explanations. Another reason should be 

added to explain this hot topic. It can be found directly in human sexuality, in 

this case in sexuality of a minority group. The power of sexuality, libido and lust 

of those who identify with LGBTI, to create room for the sexual behaviour they 

need can also be a strong drive for them to carefully and sensitively pay 

attention to everything that could potentially interfere with and threaten their 

intimate lives. Therefore we identified two main sources of disapproval of the 

Christian media broadcasts – 1) political and social and 2) psychosexual, which 

are present in reality and the Christian media should realize that they need extra 

editorial preparation for these topics, as they can expect resistance and 

complaints to the CBR. 

However, our studies show that the Christian media are unprepared. The 

complaints reveal deficiencies in how these media deal with such delicate topics. 

All cases demonstrated that the mentioned shows were truly one-sided and did 

not present any opposing views. Multiple occurrences of the same error by the 

Christian media indicate that this was not a common mistake but a systemic 

defect. Christian media are sometimes clearly incapable of debate, or we could 

say that the Church that backs them up is incapable of debate. It is the result of 

centuries of thinking in dogmas. The Church does not discuss, the Church 

recruits, converts to faith, and embraces lost souls in its arms. 

However, the current conflicting world that is so well reflected in the 

media is often the meeting place for contradictory, incompatible views. At times, 

the commercial media shows reflect this much better. They intentionally invite 

to their recording studios selected antagonistic guests and let them fight each 

other, almost like new age gladiators. This utterly commercial way, 

paradoxically, allows them to adhere to the letter of the law about balanced 

programming. The Christian media is characteristic for their preference to spread 

serenity and peace, focus on spiritual values, unity, cultural communication – 

and thus sometimes not let the opponents inside the studio – and therefore they 

violate the law. They often have a tendency to lead their flock and assume to be 

taken on faith. Perhaps they even underestimate their audiences by not offering 

different alternatives to choose from. Or are they afraid that people will make a 

bad choice? 

If the Christian programs focus on certainty and dogmas of faith, if they 

emphasize Christian principles of life, family and morality, this approach could 

be understood by sober reasoning that the broadcasters strive for common good, 

even if the law does not allow such imbalance. But if the same principle is used 

directly in a political fight right before the parliamentary elections, which is 

what happened with Radio LUMEN, it cannot be accepted under any 



 

Mistrík et al/European Journal of Science and Theology 9 (2013), 6, 51-60 

 

  

60 

 

circumstances because it is dishonest and demonstrates bad intention. Television 

and radio today are the so-called old media [14], the Internet being the new 

medium, but their exceptionally strong influence on the behaviour of the public, 

such as during the elections, still cannot be refuted. 

 

6. Conclusions 

 Yet the commercial media often circumvent the law too. However, they 

use a more sophisticated, hidden manipulation. A seemingly objective show may 

be prepared in such editorial way as to ensure that few people notice the true 

objective of its creators. We do not want these words to be misconstrued as 

encouraging Christian media to play dishonest games, but in truth, without a 

sophisticated preparation they will remain naïve, focused on dogmas, with no 

convincing victories over their opponents in open discussions. 

 From this perspective, it would be interesting to apply the duality of 

Conflict Media vs. Consensus Media, as described by Karol Jakubowicz [2, p. 

36-40], and especially the latest findings that while the audiences in the U.S. 

prefer media that provide transparent discussions, at the same time they 

appreciate when hosts are not amorphous in their opinions, but when they openly 

and convincingly take a side. To apply these words to our case studies, this 

would be the way to make Christian programs more interesting for their viewers 

and more open to the current world. 

 

Acknowledgment 

  

This work has been supported by the grant of the Grant Agency of 

Science VEGA, No. 2/0187/12. 

 

References 
 

[1] I. Rusu and G. Petraru, Eur. J. Sci. Theol., 1(1) (2005) 8. 

[2] K. Jakubowicz, Media and Democracy in the 21
st
 Century. Searching for New 

Models, The Poltext, Warszawa, 2013, 174.  

[3] ***, Správa o stave vysielania v Slovenskej republike a o činnosti Rady pre 

vysielanie a retransmisiu za rok 2012 (Report on the state of broadcasting in the 

Slovak Republic and the activities of the Council for Broadcasting and 

Retransmission for 2012), CBR, Bratislava, 2013, online at 

http://www.rvr.sk/_cms/data/modules/download/1371463333_Sprava_o_stave_vys

ielania_a_o_cinnosti__RVR_za_rok_2012.pdf. 

[4] M. McLuhan, Understanding Media. The Extensions of Man, The Mentor, New 

York, 1964. 

[5] J. Kabel, Comments on Article 17 (Sponsorship), in European Media Law, O. 

Castendyk, E.J. Dommering & A. Scheuer (eds.), The Kluwer Law International, 

Alphen a/d Rijn, 2008, 640. 

[6] G. Piechota, Communication Today, 2(2) (2011) 44 - 51. 

 

 


